-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43991 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

1- لطفا بفرمائيد چگونه ميتوان ازدواج آسان توأم با احكام الهي را درجامعه امروزي بصورت يك فرهنگ در آورد ؟
بااهداء سلام وآرزوي توفيق الهي ضمن تشكرازحسن اعتمادشمابه اين بخش پاسخ سؤال مطرح شده به حضورتان تقديم مي گردد.
در كل ازدواج در دين اسلام آسان است و اين ما هستيم كه در طول سالها و قرن ها با افزودن پيرايه و تشريفات دست وپا گير موانع پيچيده و دشواري سر راه ازدواج ايجاد كرده ايم . ولي اگر به دستوارت اسلام عمل كنيم تمام موانع برداشته خواهد شد و امر مقدس ازدواج براي همگان سهل و آسان مي شود. مشروط بر اينكه همه تصميم بگيرند تا دستور هاي اسلام را بپذيرند و به آن عمل كنند .
اما بعضي از مشكلات مصنوعي و غير معقول باعث شده بسياري از دختران و پسران و زنان و مردان در تنگاه قرار بگيرند و از ازدواج غولي وحشتناك براي آنها ساخته است . از جمله ي اين مشكلات :
1- تشريفات و پيرايه هاي عريض و طويل و مهريه ي سنگين .
2- مشكل پسندي به بهانه هاي مختلف.
3- مسئله ي ناداري و فقر.
4- آزادي غلط و گريز از مسئوليت سرپرستي خانواده.
5- عذر ادامه تحصيل .
6- تأخير ازدواج به بهانه ي آنكه هنوز زود است.
7- مشكل عدم توافق پدر و مادر يا فرزندان يا اقدام شوهر اول.
8- مشكل مسكن.
9- ترس از بچه دار شدن يا تقدس بيني و تعصب غلط وفاداري به شوهر اول .
كه بايد هر يك از اينها به گونه اي حل شود :
1) حذف تشريفات و رسم هاي غلط: جواني كه هنوز از نظر اقتصادي لوازم ابتدايي زندگي خود را نتواسته تأمين كند و به سن ازدواج رسيده و كل سرمايه او مثلا؛« 50 هزار تومان» است, ناگهان متوجه مي شود كه ازدواج او نياز به دو برابر پول او دارد در صورتي كه اگر اسلامي عمل شود بايست هزار تومان آن براي ازدواج ساده كافي باشد . ولي بعضي در همان اول كار با قرض وقوله و اقساط و چك و سفته درگيرشده و ابتداي زندگي شيرينش با رنجهاو تخليها همراه است ؟
در مورد مهريه هم نظر اسلام روي كم گرفتن ميزان مهريه است به طوري كه پيامبراكرم « صلي الله عليه واله » مي فرمايد : « خوش قدمي و بركت زن در كمي مهريه اوست و كم پولي براي جوان عيب نيست بلكه بايد تشريفات زائد و اسراف ها و رسوم واهي و غلط را در همه ي امور زندگي در مراسم ازدواج حذف كنيم و مطابق دستورات اسلام و شيوه پيشوايات بزرگ اسلام رفتار نمائيم تا امر مقدس ازدواج براي همگان آسان شود .
2) مشكل پسندي : يا وسوسه در انتخاب همسر چه از طرف پسر و چه از طرف دختر چرا كه يگانه هدف آنها از ازدواج جمال و زيبايي ظاهري است از اين رو دختران يا زنان معرفي شده را به خاطر قيافه شان نمي پسندد يا دختران و زنان خواستگاران را از نظر جمال و قامت پسند نمي كنند. اگرچه زيبايي از نظر اسلام معيار ازدواج محسوب ميشود, اما مشكل پسندي به بهانه هاي غير منطقي نبايد در ميان باشد و گرنه توفيق به دست نمي آيد . رسول خدا فرمود : «كسي كه در ازدواج هدفش تنها زيبايي است به اين هدف نخواهد رسيد. و كسي كه هدفش ثروت است , خدواند او را به همان ثروت وا مي گذارد او ( ثروت عامل نجات او نخواهد بود ) بنابراين بر شما باد به اينكه همسر ديندار بر گزينيد.
«وسائل , ج 14 , ص 31 »
3) فقر و نداري : بسياري به خاطر اينكه خواستگار فقير است , يا شغل پر در آمد ندارد , جواب منفي به او داده اند و بسياري براي خواستگار به درخانه ي مستمندان نمي روند. بلكه سراغ ثروتمندان را مي گيرد .از آنجا كه فقر و نداري , براي بعضي بهانه اي است براي ازدواج نكردن , قرآن به تمام مسلمانان خطاب مي كنند : { ان يكونو ا فقرا ء يغنهم من فضله و الله واسع عليم }يعني :« اگر فقير و تهديست هستند خداوند آنها را از فضل خود بي نياز مي سازد , خداوند وسعت بخش و آگاه است.»
( آيه 32 ,سوره مباركه نور )
پيامبراكرم « صلي الله عليه واله » هم فرمود : كسي كه از ترس فقر و هزينه ي عيالمندي ازدواج نمي كند سوءظن به خدا دارد . راه حل مشكل فقر , همت مردم را مي طلبد تا تشريفات و مخارج غير لازم ازدواج حذف گردد و هزينه هاي بيجا از ميان برود و ساده زيستن و توجه به معنويات به عنوان يك اصل دنبال شود تا ازدواج و تداوم آن براي همگان آسان باشد .
4) آزادي غلط و گريز از مسئوليت سرپرستي خانواده : بعضي از جوانان مي گويند: ازدواج انسان را مقيد و مسئول مي كند.
زنانشان مي گويند : آزاد باشيم بهتر از اين است كه آقا بالا سر داشته باشيم. اگر انسان زن و بچه نداشته باشد همه جا مي تواند برود , شب دير به خانه برگردد و كسي او را بازخواست نمي كند و گفتار ي از همين قبيل . اين همان آزادي غلط و گريز از مسئوليت است.اما ازدواج انسان را مقيد و كنترل و منظم مي كند در صورتي كه انسان بي بند و باري مي خواهد. و دوست داردكه هيچگونه قانون و ضابطه ودست اندازي سر راه او نباشد غافل از اينكه اين آزادي به طور سريع او را به سوي هلاكت مي كشاند .
5) عذر ادامه تحصيل : بعضي ادامه تحصيل را بهانه اي براي ترك ازدواج با تأخير آن قرار مي دهند و همين باعث مي شود, كه تا آخر عمر ازدواج نكنند و يا در سن بالا ازدواج كنند در صورتي كه سن ازدواج سن جواني است و ادامه تحصيل و امثال اينها عذر موجه براي آنها محسوب نمي شود .
6) تأخير ازدواج به بهانه ي زود بودن آن : آئين اسلام كه آييني كامل و سلامت بخش است درباره ي تسريع در امر مقدس ازدواج تأكيد فراوان مي كند و هرگز چنين بهانه اي را نمي پذيرد . روزي پيامبر « صلي الله عليه واله » مردم را به مسجد دعوت كرد و بالاي منبر رفت و خطاب به مردم گفت : «جبرئيل نزد من آمد و اين پيام را از طرف خدا به من داد و گفت : دوشيزه گان همانند ميوه هاي روي درختان هستند , كه اگر رسيده شوند بايد آنها را چيد و گرنه تابش خورشيد آن ميوه را تباه ميكند .و باد اجزاي فاسد شده ي آنها را پراكنده مي سازد . همچنين دوشيزه گان وقتي كه به سن رشد رسيدند دوايي براي آنها جز شوهر انشان نيست و در غير اين صورت در پرتگاه خطر فساد هستند. زيرا آنها هم بشر مي باشند.
« فرو ع كافي , ج 5 , ص 337 »
7) مشكل عدم توافق پدر و مادر يا ساير بستگان : بعضي فاميل به جاي اينكه تلاش در تشكيل پيوند دو جوان بكنند در عوض با سنگ اندازي , گره در كار ازدواج جوانان مي اندازند از نظر اسلام عدم توافق بستگان هيچگونه مانع بر سر راه نخواهد بود و فقط در ازدواج دختر و دوشيزه اجازه ي پدر شرط است . و او هم اگر به حد رشد رسيده و مصلحت خود را تشخيص مي دهد. هر گاه همسر مناسب پيدا شود به فتواي بسياري از مراجع تقليد اجازه ي پدر و مادر در اين مورد نيز شرط نيست. بايد توجه داشت كه پيامبر اكرم « صلي الله و عليه واله » فرموده : پدري كه فرزندش به حد بلوغ رسيده و امكانات ازدواج او را داشته و در عين حال به آن اقدام نكرده در گناهي كه فرزندش بر اثر بي همسر ي انجام مي دهد شريك بوده و آن گناه براي هر دو نوشته مي شود .
« وسائل الشيعه , ج 15 , ص 10 »
8) مشكل مسكن : اگر چه اين مشكل اساسي است. اما در عين حال نبايد سد راه ازدواج گردد زيرا ؛ اولا : بسياري پس از ازدواج اين مشكل را حل كرده و داراي مسكن ميشوند :
ثانيا : روي هم رفته وقتي كه زيانهاي بي همسري را با مشكل مسكن مقايسه مي كنيم ضايعات مشكل مسكن بسيار كمتر از ترك ازدواج است.
ثالثا : مشكل مسكن بايد با همت و كارداني بر اساس روحيه ي استقلال طلبي و بعلاوه تعاون و همكاري دولت و ملت حل گردد .
9) تر س از بچه دار شدن : بعضي ازنظر نيازهاي مادي و بعضي تربيتي و فرهنگي به اين موضو ع مي نگرند .از نظر مالي پيامبر اكرم «صلي الله عليه واله » مي فرمايد : هر كس ازدواج را به خاطر ترس از مخارج زن و فرزند ترك كند به خداي بزرگ سوء ظن دارد .
« وسائل الشيعه , ج 14 , ص24 »
از نظر فرهنگي هم اختيار با خود انسان است او مي تواند با كنترل هاي شرعي فرزند خود را هر طور مي خواهد تربيت كند .
10 ) تقدس بي جا و تعصب غلط و فاداري به شوهر اول : هيچ جاي اسلام نيامده كه بايد به شوهر اول وفادار بود ودر صدر اسلام زنان پاكدامن و مورد قبول خاندان نبوت پس از فوت يا شهادت شوهر اول ازدواج مجدد مي كردند و آن را موجب خشنودي خدا مي دانستند. اگر اين عوامل و مشكلات برداشته شود , براستي مي توان ازدواج آسان توأم با احكام الهي را در جامعه گسترش داد .
« ازدواج آسان و شيوه ي همسر داري , محمد مهدي اشتهاردي , ص 94 – 157 »
براي اطلاعات بيشتر به كتا بهاي زير مراجعه كنيد .
1- راهنماي ازدواج و طلاق , حسن جمشيدي و عطاري كرماني.
2- بهداشت رواني ازدواج , احمد حسينيا.
3- جوانان مي پرسند و با چه كسي ازدواج كنيم ؟ استاد اسد الله داستاني بنيستي .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.